20110104

Ο Ζήσης Κοτιώνης ειρηνοποιός, ένα απόγευμα Παρασκευής που δεν χύθηκε αίμα εφτά με οχτώμισι

"Μέσα στην ίδια την έλξη του αντικειμένου υπάρχει η προτροπή για την αναδημιουργία του ίσως και η ικανότητα της φαντασιακής αναδημιουργίας του καλλιτεχνικού αντικειμένου να είναι μια ικανότητα από αυτήν που εξωθεί στη δημιουργία του πραγματικού αντικειμένου.Άλλη η μέν, η ίδια δε."
44 Ιστορίες της αρχιτεκτονικής,Ζήσης Κοτιώνης


















Η εμπειρία της ανάγνωσης ενός κόμικ σίγουρα αποτελεί προέκταση μιας αρχιτεκτονικής εμπειρίας μέσα από τα μάτια ενός αρχιτέκτονα, μιας σκηνοθετικής μέσα από τα μάτια ενός σκηνοθέτη και μιας σκηνογραφικής μέσα από τα μάτια ενός σκηνογράφου. Ο καθένας από αυτούς έχει τη δυνατότητα να πάρει απόσταση από το αντικείμενο ίση με τη δυνατότητα της όρασης του ή να διεισδύσει μέσα στα καρέ της σελίδας, σαν δύτης που η θάλασσα εμποδίζει να ανακαλύψει τα σκοτεινά σημεία του βυθού,ενός βυθού που εύκολα όμως παραδίδεται μετά την κατάδυση.

Όπως οι λογοτεχνικές μεταφορές και οι ποιητικές παρομοιώσεις φέρνουν σε εγγύτητα ''δύο φαινομενικά εντελώς μακρινές και παράταιρες οντότητες'' έτσι και στην ανάγνωση ενός κόμικ, τα περιγράμματα των εικόνων αποκτούν υλική ή και ψυχική υπόσταση σαν να μπορούμε να δούμε μπροστά μας την πραγματικότητα που προσπαθούν να απεικονίσουν.

Όταν η θέα των κόμικ γίνει αισθητική απόλαυση τότε η μνήμη βοηθά έτσι ώστε να επιτελείται μια αναδημιουργία της ιστορίας που εκτυλίσσεται με ξεκάθαρα προσωπικούς όρους αισθητικής προσέγγισης.Δεδομένου ότι το αλφάβητο,το λεξιλόγιο και το συντακτικό της ανάλυσης μίας μή αρχιτεκτονικής οντότητας από έναν αρχιτέκτονα, έρχεται δάνειο από άλλους τομείς του επιστητού, ενυπάρχει ο κίνδυνος της παράφρασης αυτών εξαιτίας εκείνης της εσωτερικής αναδημιουργίας που επιτελείται. Κυριαρχούμε στη νέα αυτή δημιουργία και ασυναίσθητα μετονομάζουμε.Το θεωρείο μας τραντάζεται από τις δίνες που μπορούν να προκαλέσουν οι προσωπικές αυτές αισθητικές εμπειρίες.

"Όμως η ανάγνωση του χάρτη δεν είναι απολαυστική μόνο σαν εμπειρία αναδημιουργίας, που πολλές φορές κάνει την ανάγνωση αποξενωτική και γελοία. Η σμίκρυνση του κόσμου κι η μεγέθυνση του υποκειμένου είναι μια διανοητική εμπειρία ανάλογη με εκείνη που θα μας έκανε να ανακαλύψουμε το Θεό. Πέρα από τη γελοία πλευρά, αυτή η διανοητική εμπειρία μπορεί να προσφέρει τη δυνατότητα για ένα μετεωρισμό της σκέψης ανάμεσα στο κάτι και το τίποτα."

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου